Fiatal fiúk képzése – Ron McKenzie

Education of boys – Ron McKenzie

A fordító megjegyzése: ez az írás nem egy mély igei tanulmány, hanem egy érett szolgáló személyes élettapasztalataira épülő érdekes gondolatai és megszívlelendő tanácsai.

PDF formátumban letölthető itt: Fiatal fiúk képzése

A mai középiskolák „oktató gyárak”. A termékvonal szerinti irányítás és a szakosodás alapelveit alkalmazzák a fiatal szakmunkások képzésében, amelyek sikeresek voltak az autó – és számítógép gyártásban. Sok tanulót gyűjtenek össze egy helyre, hogy gazdaságos legyen a képzés. A fiatal tanulókat betáplálják a gyár egyik végén és következetesen végigviszik őket egy folyamaton, míg végül kijönnek a másik végén, mint “jól-képzett felnőttek”.

A hatékonyság a rendelkezésre álló tanároktól és a szakoktatóktól függ. Egyik tanár azt tudja, hogyan kell beszűkíteni egy hengerfejet és a másik és egy megint másik be tudja szerelni az ajtót, de egyetlen tanár sem képes az egész folyamatot elvégezni, amit megkövetelnek egy tanuló kiképzésekor.

A tizenéves fiúk óriási energiákkal rendelkeznek, amit könnyű mozgósítani. Nem vagyok meggyőződve róla, hogy miért kell a tanulók ezreit egy helyre összegyűjteni. Ez valójában a baj keresése, ennek ellenére mégis ez történik az „oktató gyárak”-ban.

A tizenéves fiúkat könnyű befolyásolni, ezért fontos lenne, hogy jó befolyásolásban legyen részük. Sajnálatos módon az „oktató gyárakban” az egyedüli felnőtt befolyás a tanároké, de az ő számbeli arányuk 30:1-hez. A legtöbb tanár jó ember, de gyakran nem olyan jó példaképek, amit a fiúk mintaként elfogadnának. A befolyásolás legnagyobb része az „oktató gyárban” az ott lévő többi fiú által valósul meg és ez gyakran rossz befolyásolást jelent. A fiúknak szükségük van arra, hogy olyan felnőttekkel legyenek együtt, akik pozitív hatással lehetnek rájuk

Az „oktató gyárak” a hagyományos klasszikus képzést alkalmazzák, ami magában foglalja az irodalmat, a matematikát és a történelmet. A legtöbb tizenéves fiú ezeket unalmasnak és lényegtelennek tartja és rossz dolgokban versenyezve szórakoztatják egymást.

Mivel az „oktató gyárakban” teljes időben tanulnak, ezért a legtöbb fiúnak nincs saját jövedelme. A legtöbb dologra, amire szükségük van azt a családja és az állam kell, hogy biztosítsa számukra. Ha részidős foglalkoztatásban dolgoznának, akkor képesek lennének megkeresni legalább a saját ellátásukhoz szükséges jövedelmet, mivel még nem kell másokról gondoskodniuk. Az „oktató gyárak” arra nevelik a fiúkat, hogy önzők, munkakerülők és könnyelműek legyenek. Tele vannak szexualitással, ugyanakkor túlságosan éretlenek még gyerekekért felelősséget vállalni.

Az információ kora

Az információ korában az „oktató gyár” sok felesleges tudást közvetít. Az információ és az ismeret óriási tömege ma rendelkezésre áll mindenki számára bárhol is van. Nincs már szükségünk sok ismerettel rendelkező tanárokra, hogy elmondják nekünk, mit kell tudnunk. Ma arra van szükségünk, hogy valaki megtanítson bennünket rá, hogy hol keressük a szükséges ismereteket és különbséget tudjunk tenni a jó és a megbízhatatlan információk között. Az „oktató gyárak” gyártósorai nem igazán jól csinálják ezt, mert arra úgy vannak megalkotva, hogy „egy kaptafa mindenkire ráhúzható legyen”, ezzel szemben az információ korában, személyre szabott és lényegre törő képzésre lenne szükség.

Hagyományos társadalmak

A hagyományos társadalmakban a fiak munkába álltak, amint a felnőttek erejével rendelkeztek. Húsz és harminc éves koruk között már elvárták tőlük, hogy kezdjenek el a jövedelmükkel hozzájárulni a család bevételéhez. Ez több szempontból hasznos volt:

  1. Ha nem dolgoztak keményen, azt az egész családjuk bevétele megsínylette, ezért már fiatal korban kialakult a munkához való jó hozzáállás.
  2. A fiatalemberek rendszerint más felnőtt emberek mellett dolgoztak, akik nagy hatást gyakoroltak az életükre.
  3. Megtanultak csapatban dolgozni, hogy egy nehéz feladatot elvégezzenek. Rájöttek, hogy jó, ha engedelmeskednek a kellő bölcsességgel és szakképzettséggel rendelkező idősebb férfiaknak.
  4. A képzésük részidős volt, gyakran inas képzés formájában, ami a munkájukhoz kapcsolódott, ezért nem volt unalmas.
  5. A kemény fizikai munka felemésztette az óriási energiájukat. A munka befejeztével rendszerint fáradtak voltak ahhoz, hogy állandóan rendetlenkedjenek.
  6. Egy fiatalembernek rendszerint olyan alantas munkát kellett végeznie, amit senki sem szeretett. Gyorsan elvégezte, ha nem akart állandóan alantas munkával foglalkozni. Valami szakképzettséget kellett megszereznie, ha hasznosabbá akarta tenni magát a közössége számára. A tanulás volt a kulcs a lélekölő munkából való kimeneküléshez, pedig akkor még nem volt olyan sok rabszolgamunka, mint ma.

Húszéves korára egy fiatalembernek ki kellett alakítania a munkához való jó hozzáállást, megszerezni valami jó képzettséget és megtanulni, hogy felelősséget hordozzon magáért és másokért. Rendelkezhetett valamennyi vezetői képességgel és felhalmozhatott valamennyi megtakarítást egy otthonteremtés vagy egy vállalkozás számára.

Egy jobb minta

Egy olyan képzésre lenne szükségünk, ami egyesíti az információs kor erejét a hagyományos társadalom fiatalkorúak foglalkoztatásának hatékonyságával.

Valami ilyesmit tudok elképzelni:

  1. A fiúknak dolgozniuk kellene, amikor elérik a tizennégy éves kort.
  2. A munka egy erős fizikai igénybevételt jelentene, ami hasznos módon levezetné a fiatalok energiáját. Sok kemény munkát a mai társadalomban az idősebb képzetlen emberek végzik el. Ezt a munkát fiatal embereknek kellene elvégezniük.
  3. Amikor elkezdenek dolgozni, attól kezdve el kellene várni a fiúktól, hogy a saját életük összes költségét fedezzék. Azon felül még hozzá kellene járulniuk a családi költségvetéshez is a fiatalabb gyerekek vagy az öregedő nagyszülők támogatását segítve.
  4. Minden fiúnak egy érett felnőtthöz hasonlóan a munkához való jó hozzáállással és kommunikációs készséggel kellene dolgoznia. Meg kellene tanulniuk az élet dolgaiban az idősebb emberekre hallgatni és rájuk figyelni.
  5. Minden egyes fiúnak kellene, hogy legyen a közösségében egy instruktora, aki megtanítja őt arra, hogyan tanuljon. Az instruktornak kellene felfedezni, hogy mi az, ami után a fiú érdeklődik és segíteni őt a tanulásban, hogy megtalálja a munkájához és az életéhez kapcsolódó információt. Amikor szükséges az instruktor összehozná őt más, több ismerettel rendelkező személlyel a továbbképzés valamely speciális területén.
  6. A fiatal fiúkat arra kellene bátorítani, hogy takarítsák meg a bevételük jelentős részét. Így húsz éves korukra kellő megtakarítással rendelkezhetnének ahhoz, ami egy otthonhoz vagy egy vállalkozás induló tőkét (előleg, saját rész) biztosítana. Ezen keresztül felkészítenék őket arra, hogy eltartsanak egy feleséget és egy családot.
  7. Amikor elérik a tizenhét évet, néhány fiatalembernek szükséges lehet, hogy részt vegyen több állami szervezett képzésben, úgymint egyetem vagy technikum. Ezt nem a családból való kimenekülésnek kellene tekinteni, ez csak akkor lenne megengedve nekik, hogy ilyen irányba menjenek tovább, ha elegendő megtakarítással rendelkeznek ahhoz, hogy munkából szerzett fizetésükkel fedezzék saját képzésük költségeit.

Saját tapasztalatom

Középiskolás koromban elkövettem egy butaságot. Farmer akartam lenni és az angol, a francia és a történelem nem látszott nagyon fontosnak számomra. Az egyetlen dolog, amit hasznosnak tartottam az olvasás szeretete. A sporthoz nem volt tehetségem, ezért minden szabad időmet az iskolai könyvtárban töltöttem, hogy kikerüljem a sporttevékenységet. Sok életrajzot olvastam el és ezek arra ösztönöztek, hogy bármi lehetek, a döntésemen múlik. Tizenöt éves koromban abbahagytam az iskolát, mert unalmasnak tartottam.

Az apámmal dolgoztam, aki keményen dolgozott és egy nagyon jó farmer volt. Megtanultam tőle a munkához való jó hozzáállást.

  1. Hamarosan felfedeztem, hogy ha egy munkát el kellett végeznem, a legokosabb, ha azt elvégzem. Senki sem végzi el azt helyettem, mert ha félretettem, az még másnap is rám várt.
  2. Néhány munka fizikailag megterhelő volt. Nem kellett sok idő, hogy rájöjjek, nem fizikai munkára születtem és ezért elkezdtem azon gondolkozni, hogyan tudnám hasznosítani a megszerzett ismereteimet egy olyan típusú munkához, ami számomra megfelelőbb lenne.
  3. Az apám mindig kereste a jobb munkamódszereket a feladatok elvégzéséhez. Például, amikor beterelte a bárányokat a dokkba, kialakított arra egy módszert, hogy minden egyes műveletet felgyorsítson. Ezt a gondolkozásmódot alkalmaztuk minden feladatnál és még ma is azon kapom rajta magam, hogy így cselekszem.
  4. Rájöttem, hogy sok mindent nem tudtam a farmer munkáról. Elkezdtem mindenfélét összeolvasni, hogy rájöjjek, mit kellene tudnom. Felfedeztem, hogy a képzés akkor érdekes, ha az kapcsolódik ahhoz, amit csinálok.
  5. Az Új-Zélandon való gazdálkodás nagyon ki volt szolgáltatva a nemzetközi gazdasági és politikai eseményeknek. Ahhoz, hogy megértsek valamit a gazdálkodás termelési költségingadozásaiból, rájöttem, hogy szükséges lenne többet tudnom a gazdaságról és a politikáról, ezért eldöntöttem, hogy elmegyek az egyetemre és tanulmányozom ezeket a tárgyakat.
  6. Az esti órákat tanulással töltve felkészültem a felvételire és befejeztem az egyetemet.
  7. Az egyetemi tanulmányaim sokkal hatékonyabbak voltak, mint ahogyan azt a korábbi képzéseim során megtapasztaltam. Sokkal jobb eredményt értem el a tanulmányaiban, mint korábban bármikor. Számos oka volt ennek. Olyan tárgyakat tanultam, amik fontosak voltak számomra. Megtanultam a munkához való jó hozzáállást és természetes módon alkalmaztam ezeket a tanulmányaim során. Nem azért tanultam, hogy kimeneküljek a munkából. Egy jobb megértéssel rendelkező felnőtt lettem, aki tudja, hogyan működik a világ.

Fordította: Abonyi Sándor

Sandor névjegye

Jézus Krisztus megalkuvás mentes követője. Úttörő, aki a hagyományoktól megtisztított, kevesek által járt úton igyekszik járni, szabaddá téve azt mások számára is. Follower of Jesus Chist on an uncompromised way. Pioneer , who try to walk on from traditions cleaned way. This is the way of minority only.
Kategória: Magyar tanítások
Címke: ,
Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

A tetszés kifejezése a post végén lévő Tetszés gombbal lehetséges, amihez regisztrálni kell. Rövid, tömör vélemény írására az alábbi ablakban van lehetőség .

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s